Kender i glaskål (knudekål)?

råkost med gladkål

Denne her grøntsag er virkelig lækker!!


Hvor køber man dem? Jeg køber min hos min lokale grønthandler, 3 stk. 10 kr. Har set dem i Rema for nyligt til 10 kr stk. 
Håber i har mod på at smage den, for den er virkelig det værd – jeg spiser den som æbler. TIl min søn skær jeg den ud i skiver og han elsker dem!!!

 

Den er så lækker at jeg vil fortælle om den til folk der ikke ved hvad det er – lånt fra nettet.

Når glaskålene står på marken, sådan kålblad ved kålblad, ligner de en invasionsstyrke fra det ydre rum.

  • Det lille, næsten selvlysende irgrønne kålhoved vokser over jorden – det er faktisk stænglen, der svulmer op til et hoved lige over jordens overflade – og ud fra det lille hoved stritter cirka 10 blade som lange fangarme på den lille marsbo.

Gå efter kaffekop-størrelse

  • Vores tyske naboer spiser gerne glaskål, herhjemme er den ufortjent ikke særlig brugt, for den smager skønt; selvfølgelig af kål, men slet ikke så bitter som mange andre kåltyper.
  • Den har næsten en sødme. Reglen er som ved majroer, at de er bedst, når de er små, i glaskålens tilfælde vil det sige på størrelse med en kaffekop. Jo større de bliver, jo mere træede i teksturen og bitre i smagen er de.

Lækre variationer

  • De små glaskål er også dem, der bedst nydes rå, og selv om et stort råt forbrug kan give en del luft i tarmene, er den rå saft og sprødhed vanedannende.

Put spidskommen i

  • Man kan også vælge at fremhæve glaskålens sødme med noget syrligt eller bittert: citron eller vineddike, eller gå mere radikalt til værks med en fed dijonsennepsdressing, som kålen skåret i stave dyppes generøst i.
  • Eller give den et ordentligt pulver stødt spidskommen. Sidstnævnte kun, hvis man smider glaskålene skåret i mindre stykker i en sauterpande og lader dem syde stille af sted i et kvarters tid.

Sådan skrælles den

  • Inden man kommer så langt, skal den dog af med skrællen.
  • Det gøres nemmest ved at skære bund og top af og dernæst skære skrællen af hele vejen rundt med en stor køkkenkniv, først fra top til bund, dernæst fra bund til top.Skrællen er for hård til, at man kan komme den til livs med en kartoffelskræller. Kødet under skrællen er glasagtigt, hvilket har givet kålen dens danske navn.

Ernæringsdata for Glaskål:
Energiindholdet i 100 gram Glaskål er 25 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 106 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 1,7 g protein, 0,1 g fedt og 6,2 g kulhydrat.

  • Protein: 1,7 gram
  • Fedt: 0,1 gram
  • Kulhydrat: 6,2 gram
  • Af de 6,2 g kulhydrat er 2,6 g tilgængeligt de overskydende 3,6 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en fundamental ingrediens i en sund kost. Ifølge gældende anbefalingerne bør højest 50 procent af den daglige energi komme fra kulhydrat.
  • I 100 g Glaskål er der 0,1 g fedt. Fedt kan grundlæggende opdeles i tre fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I listen nedenfor ses fordelingen af fedt i Glaskål. Fedt findes også som kolesterol, en fedttype kroppen fx bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har også en væsentlig funktion i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.
  • Proteinindholdet i Glaskål er 1,7 g pr. 100 g. Protein er afgørende for en sund og velfungerende krop. For at kunne bruge proteinerne skal organismen først omdanne dem til aminosyrer, disse benyttes herefter til af bygge de proteinstoffer, som menneskekroppen består af.
Ernæringsindhold i 100 g Glaskål
TYPE MÆNGDE
Energi i KJ (kilojoule) 106 KJ
Energi i kilokalorie 25 kcal
Fedt i alt 0,1 g
→ Mættede fedtsyrer 0 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 0 g
→ Flerumættede fedtsyrer 0 g
Kolesterol 0 mg
Kulhydrat i alt 6,2 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 2,6 g
→ Kostfibre 3,6 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 1 g
Vand 91 g (ml)

Vitaminer i Glaskål

I listen nedenunder ses vitaminfordelingen i Knudekål, glaskål, rå. Vitaminerne er sorteret i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et essentielt bestanddel af en god diæt, at spise varieret, for at få dækket kroppens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Glaskål
FEDTOPLØSELIGT VITAMIN MÆNGDE
A-vitamin 2 RE
D-vitamin 0 µg
→ D3 cholecalciferol µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin a-TE
→ Alfa-tokoferol mg
K-vitamin µg
Vandopløselige vitaminer i 100 g Glaskål
VANDOPLØSELIGT VITAMIN MÆNGDE
B1-vitamin, Thiamin 0,05 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,02 mg
B3-vitamin 0,4 NE
→ Niacin 0,567 mg
→ Tryptofans bidrag 0,167 mg
B5-vitamin, Pantothensyre 0,165 mg
B6-vitamin 0,15 mg
B8-vitamin, Biotin µg
B9-vitamin, Folat 16 µg
B12-vitamin 0 µg
C-vitamin 48,1 mg

Mineraler i Glaskål

I listen nedenunder ses mineralfordelingen i Tørret abrikos. Mineraler er, som vitaminer, essentielle for at fastholde en velfungerende livsstil. Modsat vitaminer består mineralerne blot af ét element.

Mineraleindhold i 100 g Glaskål
MINERAL MÆNGDE
Calcium (Ca), Kalk 24 mg
Fosfor (P), Phosphor 46 mg
Jern (Fe) 0,4 mg
Jod (I) µg
Kalium (K) 350 mg
Kobber (Cu) 0,129 mg
Krom (Cr), Chrom µg
Magnesium (Mg) 19 mg
Mangan (Mn) 0,139 mg
Natrium (Na) 20 mg
Nikkel (Ni) µg
Selen (Se) µg
Zink (Zn) 0,03 mg

Sukkerarter i Glaskål

Det totale indhold af sukkerarter i Glaskål er g. I listen nedenunder ses fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Glaskål
SUKKERART MÆNGDE
Fructose g
Glucose g
Lactose g
Maltose g
Saccharose g

 

Reklamer

One thought on “Kender i glaskål (knudekål)?

  1. Pingback: Råkost med glaskål | idiotdinosauer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s