Lækre luftige boller uden mel

Du skal bruge:

  • 4 æg
  • 2 dl fromage fraise 0.2%
  • 3 dl mandel mel (jeg brugte min kaffe kværn, men bruger den til nødder/mandler)
  • 2 tsk. bagepulver
  • 4 spsk. huskfiber
  • 4 spsk. olivenolie
  • 2 spsk. malet hørfrø (jeg brugte min kaffe kværn)
  • 2 små spsk. hele hørfrø
  • 2 spsk. malet solsikke (jeg brugte min kaffe kværn)
  • 2 små spsk. hele solsikke
  • 1 tsk. salt

Fremgangsmåde: er til 12 stk.
del 5 boller

  • Tænd ovnen på 200 grader
  • Pisk æggene sammen
  • Kom nu alle ingredienserne sammen og rør rundt

  • færste del boller
  • Lad stå i 5-10 minutter, indtil dejen er blevet mere fast i detdel 2 boller
  • Kom vand på hænderne og form nu bollernedel 3 boller
  • Kom ind i den varme ovn i ca. 10-12 minutter
  • Tages ud og lad køle lidt af – smager også super kolde ( når de er varme er de lidt “snaskede” indeni, men tager man dem mere i ovnen bliver bollen tør)del 4 boller
11 thoughts on “Lækre luftige boller uden mel

  1. Hej 🙂 Vil bare give dig en hilsen med på din fine mad vej! Søgte efter boller uden mel og kom derved ind på din blog. Tak for en fantastisk opskrift – der for engang skyld lever op til sin beskrivelse samt billede:-) Er laktose intolerant og spiser glutenfrit, så det var så dejligt endeligt, at finde noget brød, som ikke smager af: “Gid du var lavet af korn” Jeg har med held forsøgt mig med kikærtemel eller soyamel istedet for mandelmel, hvilket kan anbefales til en afveksling. Også et tak til dine optursblomkålsris!
    Glædelig påske, herfra
    /Camilla

  2. Hej Camilla.

    Hvor er det bare dejligt at få at vide, du kunne lide bollerne & blomkålsrisene 🙂 – Jeg overvejede faktisk også kikærte mel da jeg ville lave bollerne, men droppede det igen 🙂 Men må da klart prøves.

    Jeg var/er ved at blive træt at glutenfrit mel, så ville/vil derfor prøve at lave boller og andre ting uden den glutenfri mel.

    Tak for dine komplimenter og indlæg – rigtig dejlig dag til dig.

    Kærligst Philippa

  3. Hej 🙂

    Sikke nogle lækre boller! Dem glæder jeg mig til at prøve kræfter med. Jeg tænkte på, om man kunne skifte Fromage Fraise ud med A38?

    Hilsen Amanda

  4. Virkelig lækre! fandt 3 forskellige opskrifter på boller uden mel og lavet dem alle tre. Din opskrift var en klar vinder!! har lavet dem en del gange efterfølgende, hvor jeg har kommet lidt forskelligt i. eks. skyr i stedet for fromage. sesamfrø (40) og skummemælkspulver (45 g) ud af mængden af mandler, hvilket fungere. næste projekt bliver så med kikærte mel, men vil i bare blende kikærter eller køber i melet færdigt? Det vil være rart at finde nogle lidt billigere alternativer til mandel mel, det er jo ret dyrt…

    • Hej Mia.

      HVor blev jeg bare glad, da jeg læste din besked!! tuusind tak 🙂

      Jeg tror faktisk jeg ville købe det. Jeg har faktisk laver stenalderbrød med lidt kikærte mel, det blev faktisk et godt resultat.. Prøv det?

      Og endnu en gang tak herfra :)>
      p.s glædelig jul.

Skriv et svar

