Grydebrød (Glutenfri & Laktosefri)

Yubiii.. – SÅ lykkedes det endelig at få bagt et grydebrød, som smager næsten af ciabatta. Den lækre sprøde skorpe og den dejlige “seje/luftige” dej.
Det er faktisk utrolig nemt, MEN kræver tålmodighed. MEGET tålmodighed!! Shit jeg er stolt!! Yummi, det var/er lækkert!

Du skal bruge :

* Fiber husk (1 spsk)
* Havsalt (3 tsk)
* Gær (en 25øre)
* Orange finax -den brugte jeg da den var ved at gå af dato (450-500 G)

* vand (5 dl)

Fremgangsmåde : (hold nu fast)

  • Hæld nu vandet, gæren, og fiberen i en røreskål og rør er par minutter. (jeg gjorde det på min røremaskine)
  • Lad blandingen stå indtil Husk fiberen er tyknet (lidt som lim)
  • Tilsæt nu halvdelen af melet og salt´en, og rør igen.
  • Forsigtigt tilsætter du gradvis melet, men samtidige skal du sørger for, at dejen ikke bliver for fast (Ellers bliver det ikke sprødt og lækkert, men hårdt og tørt – Men dejen skal stadig være lidt fast, så den “løber” langsomt ud af skålen)
  • Rør nu det hele sammen i 15 min. på din røremaskine indtil den bliver elastisk.
  • Stil nu dejen et køligt sted i 12 timer (mindst)
  • – (efter 12 timer) læg et stykke bagepapir ud på bordet og drys mel på det, fold dejen to gange, – først den ene side 1/3 ind over, så den anden siden 1/3 over igen.
  • Drys nu lidt mere mel på dejen (for at det ikke klister fast i gryden)
  • Sæt nu dejen IGEN til hævning i to timer et lunt sted. (da man lige har taget “luften” ud af den)
  •  – Når de to timer næsten er gået, sætter du gryden ind i oven og tænder den på 250 grader.
  • Tag gryden ud af den varme ovn, og hæl nu forsigtigt dejen i gryden (den skal ikke smørres og gryder skal simpelthen være varm)
  • Stil den tilbage i ovnen med låg på i 25 min. (på 250 grader)
  • Efter 25 min. tager du låget af, lad den bage i ydeligere 15 min. og skrue ned på 230 grader.
  • FÆRDIG.. Tages ud af ovnen og afkøl på rist, Hvis man skær for meget i det kan man risikere, at den vil blive klisteret. (men jeg skar kun skorpen af det varme brød, da jeg simpelthen ikke kunne vente  og der skete ikke noget)


3 thoughts on “Grydebrød (Glutenfri & Laktosefri)

    • Hej Nanna,

      Jeg brugte en på 4 Liter, som er støbejern for at den holder bedst på varmen og får en sprød skorpe.
      Ved faktisk ikke om man kan bruge en almindelig en, da jeg ikke ved om den kan holde længe nok på varmen til at danne skorpe? (men hvis der er plastik håndtag, kan det jo smelte)

      Men ellers er det tit genbrugsbutikker har nogle til en 20-50 kr stk.
      Hvis du vælger at lave den i almindelig, må du meget gerne tilbage melde om man kan??

      Kærligst Philippa

Skriv et svar

