Glutenfri flødeboller (laktosefri)

.. er bare det bedste ! ! ! ! !

Opskriften lyder sådan her  :

Skum:  

                       * 300 g. sukker kommes ned i en gryde
* tilsæt 1 dl vand i gryden og lad det koges op.
* 150 g. past. æggehvider piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt i en hånd mixer eller i mit tilfælde brugte jeg min kitchen aid i ca. 15min.

Bund:
(ren marcipan)

* Guffet sprøjtes på marcipanbundene med en plastikpose
* Flødebollerne bages i 5 min. ved 180 °C, men vil du ikke have dem lidt knasede tages de ud inden 5 min.

En anden bund du kan bruge er:
(kransekagemasse)

*150 g. sukker
*70 g. past. æggehvider
*350 g. ren rå marcipan

*Pisk sukker og æggehvider sammen først inden du kommer den rå marcipan i en skål og rør rundt  (der må ingen klumper være) og lad trække en time

* Kom massen i en pose og  sprøjt det ud på en bageplade
* Bages ved 190 grader , i ca. 10 -12 minutter og lad den afkøle til den er kold

Chokoladen: 

* Efter afkøling pensles flødebollerne med smeltet og der skal VIRKELIG MEGET chokolade til. (jeg havde problemer med at pensle dem, så det blev til en hældning 🙂 )
*  Hak/riv  chokoladen fint,  del det op i to skåle.  Halvdelen  opvarmes i vandbad og den anden halvdel kommes op i når den første halvdel er smeltet. når den akkurat er smeltet.

& Voila – there you go!!

Skriv et svar

